Recenzie

Blitzkrieg 3: recenzia zábavnej, dobrej a chytľavej hry

Blitzkrieg patrí v hernom svete medzi jedny z najznámejších hier RTS žánru a vojnovej tematiky vôbec. Po viac ako desiatich rokoch od vydania druhého dielu sme sa mohli pred nedávnom dočkať aj tretieho dielu, o ktorom sa všeličo povedalo, no to hlavné si už vie pozrieť každý hráč osobne. Blitzkrieg 3 zostal verný svojej histórií, charaktere hry, ale taktiež je verný mnohým iným prvkom. Primárne žánru RTS, pohľadu na všetku akciu z hora. Opäť je to II. svetová vojna a konflikty na niekoľkých stranách zároveň. Čo naozaj môžete čakať od Blitzkrieg 3?

Blitzkrieg 3 obrázky z hry

Blitzkrieg 3? Dobre sa to hrá

Blitzkrieg 3 je novinkou, založená je na konfliktoch a bojoch počas II. svetovej vojny, ktoré sa reálne udiali. Hrať máte možnosť podľa vlastného výberu v kampaniach za nacistické Nemecko, Američanov a teda spojencov, prípadne Rusov za Sovietsky zväz. Každá kampaň má svoju stranu boja a svoju pravdu, využíva techniku, ťažké tanky, delostrelectvo a taktiež leteckú podporu. Ovládanie je jednoduché, dokonca klávesnica dovoľuje pre pohyb v mape používať AWSD. Myšou následne označujete a manipulujete so strategickým premiestňovaním a akciou na jednotlivých jednotkách. V podstate nie je hra v ničom zásadnom odlišná od iných hier v RTS žánri, čiže nie je nutné zvykať si na žiadne problematické ovládania, či novinky, aké by mohli narušiť zážitok a jasnosť žánru.

Blitzkrieg 3 dovolí vyberať si z kampaní za tri rôzne strany, ale taktiež je možní hra multiplayer, alebo menšie hry. Povedzme v podobe hry proti umelej inteligencii, ktorej sa tu hovorí mužským menom Boris.  Menšie, vedľajšie misie nie sú až tak kľúčové pre priechod celou kampaňou, avšak prejsť ich znamená zarobiť si nejaké zaujímavé odmeny.

Blitzkrieg 3 obrázky z hry

• tak v tomto prípade sú odmenou dva tanky a dymovnice

Áno, je to viac menej o odmenách. Pre čo najlepší výsledok si prídeš do cieľa, tým lepšie odmeny máš za zdolanie misie. Hra ide hladko, bez problémov, loading, ktorý je spojením niekoľkých rád, alebo odporúčaní o blížiacej sa misii, je celkom slušne rýchly. Keď obsadzuješ cudzie mesto, popozeraj sa po guľometoch. Síce doň reálne posadíš len jediného z celej skupiny a zvyšok skupiny ho obkľúči, ale útočná zbraň s dorým zásobníkom sa neraz bude hodiť.

Dobre sa to chápe

V hre nie je nič tak zásadné a problematické, aby sa to dalo skritizovať. Pochopenie je možné nájsť u každého hráča, ktorý má už niečo odohrané. Bežná tabuľka deviatich možných políčok, z ktorých sa len niektoré vypĺňajú funkciami, je štandardom pri RTS. To, čo ale štandardom nie je vždy, je možnosť ovládať jednotky pomocou klikania na minimape. Ovládanie je bezproblémové aj čo sa týka náročnosti. V podstate nie je nutné vedieť nič, len posúvať priestor a využívať myš, ktorá si poradí takmer výlučne sama.

Počas bojov je možné používať delostreleckú podporu, alebo bombardovanie lietadlami. Všetko tu počas hry niečo stojí, vzdušná podpora a aj vlastné posily sa totiž v hre objavia až pri spotrebúvaní týchto bodov a privolanie záloh, alebo spomínanej podpory. Tá je efektná a s nepriateľmi veľa krát aj efektne skoncuje. Pred každou väčšou misiou si môžeš  vybrať svoj pluk, alebo obrnené vozidlá vhodné na blížiacu sa misiu a jej podmienky.

Blitzkrieg 3 obrázky z hry

• mapa obsahuje niekoľko druhov ikon. Niektoré znamenajú aj hru a umelú intelenciu Boris.

V mnohom pomôže prehľadná mapa. Tento zázrak prezentuje kompletne postupne celý odomknutý svet a na ňom jednorazové preteky, alebo iné režimy. Mapa je zároveň prehľadným miestom všetkých misií.

Blizkrieg vyzerá dobre

Blitzkrieg 3 nie je veľmi náročná hra, čiže ju zvládne spustiť akýkoľvek herný počítač, aj pár rokov starší. Pri pohľade z hora nie je dosť možností, aby hra vyzerala dobre. Blitzkrieg 3 sa snaží o čo najatraktívnejší dizajn. Darí sa to v prípade architektúry a zelene. Tam sa herní grafici nepochybne poriadne vyhrali. Hra však predsa len vyzerá dobre, pri salvách delostrelectva, alebo čo i len pohybe tankov. Tie si razia cestu cez stromy, alebo cez domy. Pokojne keď nejaký stojí a prekáža v ceste tanku, môžete aj zničiť.

Pekne vyzerajú aj boje. Dobre vyzerá povedzme aj to míňanie striel, strieľanie a netriafanie. Veď nie každý projektil aj trafí svoj cieľ. Ak strela minie svoj cieľ, lieta všade navôkol a tých striel v Blitzkrieg 3 je slušne veľa. Tým sa hra približuje aj realite. No hlavne ak po sebe pália dve strany bez toho, aby na seba videli, niet sa čomu diviť. Atraktívne môžu pôsobiť letecká podpora a prvky podpor z hora. Napríklad aj prieskumné lietadlo, ktoré po svojom prelete odhalí celú mapu.

Blitzkrieg 3 obrázky z hry

Pri RTS ako je Warcraft, StarCraft, a mnohých iných sme si mohli zvyknúť na staviteľstvo, rozvíjanie budov, rôznych jednotiek a ich vzťahy meedzi sebou. V Blitzkrieg 3 klasicky nejde o žiadne stavanie. Tu už prebieha vojnový konflikt a tam nie je čas na výstavbu. Vy ste súčasťou bojových ťažení, nie ekonomických pokusov s rozvoj v niektorom vojnou zasiahnutom kraji. Vašou úlohou je len postupovať s vojskom a hoci sa môže zdať, že je to veľmi jednoduché, nie je to tak. Neraz si čo najlepšie riešenie situácie vyžaduje risk, zmenu trasy objavovania, nasadiť celkom iné techniky. Aj takým spôsobom môžete prísť na najlepšie možné riešenie. Skúšať a skúšať.

Dobre dlho to trvá

Výborný na hre je fakt, že hráčom ponúka celkovo tri rôzne kampane zložené z troch rôznych armád. Zbierate odmeny v podobe čoraz lepších kúskov, alebo skúsenosti na jednotlivých typoch jednotiek. Plníte misie rôzneho typu, náplne zväčša zloženej z udalostí a miest, aké sa naozaj počas II. svetovej vojny stali dejiskom. Kým na niektoré misie si musíte vybrať niečo nevyhnutné pre splnenie misie, bežne si predsa len vyberáte sami, čo v jednotke chcete mať.

Zábavný môže byť aj multiplayer. Pobaviť môžu menšie misie pomimo. Napríklad  1×1 misia, s ktorou sa môžete objaviť v rýchlej hre proti počítaču. Každý sa objaví na inej strane náhodnej mapy a musí ako prvý obsadiť čo najviac kontrolných bodov. Aj takáto jednoduchá séria pravidiel dokáže byť akčná a poriadne ľudí zaujať.

Blitzkrieg 3 je zástupcom pomaly ustupujúceho žánru RTS – Real-Time Strategy, od vývojárov Nival, hru na Slovensko dováža Comgad.cz s tým, distribuovaná hra obsahuje aj kompletný český jazyk. Ide o kompletne všetky titulky, čo na druhej strane môže pomôcť všetkým tým, čo nemajú ani poňatia, čo sa v hre odohráva.

Blitzkrieg 3 obrázky z hry

Ďalšie zaujímavé postrehy:

• Postavy generálov a veliteľov sú skutočné, rovnako ako náznak ich fotografie.