Knihy o hre World of Warcraft úspešné skôr v Českej republike

World of Warcraft je od Blizzardu nepopierateľný fenomén. Dokázal od ľudí vytrieskať neuveriteľné peniaze a vytvoriť závislosť, za ktorú sa momentálne nejeden hráč hanbí. Vieme o takých v Havířove, v Ostrave, aj v Žiline. Na éru levelovania svojej postavy a craftovania, či iných pojmov spomínajú s láskou, a zároveň neradi. Najmä ak si platili kredit a dnes si peniaze vedia predstaviť stráviť aj inak. World of Warcraft je však svojim spôsobom stále lákavou hrou, stále zábavnou, ktorá má čo ponúknuť. Ovplyvnila aj svet mimo počítač, vzniklo viacero kníh z ktorých v predaji v Čechách a na Slovensku sú prevažne tie od autorskej dvojice Walter Simonson, Ludo Lullaby alebo pokračovania už v dvojici Walter Simonson, Louise Simonson. Knihu Za temným portálem má na svedomí ďalšia autorská dvojica Aaron Rosenberg, Christie Golden. Často sa na písaní podieľajú ženy, hráčky. Všetko je však český jazyk.

Najčastejšie české “herné” vydavateľstvo CREW

Vo väčšine však knihy venované Warcraft vychádzali a vychádzajú posledných 8 rokov vo vydavateľstve CREW , ktoré je známe práve literatúrou zameranou na fantasy, komixy, japonské komixy, príbehy a všetko to, ako Naruto, Usagi Yojimbo, Gantz 10, a iné, je v našej kultúre skôr neznáme. V Českej republike je však predaj vyšší ako u nás aj vzhľadom k inému trhu a väčšiemu rozšíreniu tejto tematiky, komixom a povedomia. Knižný World of Warcraft sa aj v knižniciach požičiaval skôr pred pár rokmi v čase vrcholu World of Warcraftu. Dnes je to menej.

Skôr beletria než praktické knižky

To, čo fanúšikov World of Warcraftu mohlo potešiť a stále môže, je výber beletrie. Príbehov, ktoré sú plne inšpirované svetom Warcraftu, postavami, činnosťami, udalosťami a vlastnosťami jednotlivých postáv. Práve to je pre hráčov lákavé, prečítať si príbehy a vnímať vlastnosti, ktoré veľmi dobre poznajú. Aj na podobnej literatúre je často možné sledovať a porovnať vlastné skúsenosti s tým, čo možno ešte nevieme, alebo neskôr v hre vieme danej postave, javu, či miestu prisúdiť dôležitosť a venovať tak viac pozornosti napríklad možnostiam, ktoré dané miesto má. Samozrejme len ak autor príbehu zostal „nohami na zemi“ a nevymýšľal si funkcie a vlastnosti. Dnes ťažko nájsť literatúru o hre, ktorá by bola zároveň pomocníkom, encyklopédiou, či nejakým radcom. Aj jednotlivé zmeny, update, upgrade a podobne zapríčinili, že akákoľvek kniha tohto typu by bola rýchlo neaktuálna. Príkladom sú fanstránky wow.n-games.eu, ktoré sa nezmenili 7 rokov a je v porovnaní so súčasnosťou vidieť, že  sa zmenilo naozaj mnohé.

World of Warcraft

Beletria však je úspešná aj na internete. V čase po roku 2006 a 2007 sme mali aj na Slovensku viacero poviedok vydaných bezplatne na webe na blogoch a stránkach zameraných na hru. Písali ich fanúšikovia, inšpirovaní dianím v hre. Niektoré boli naozaj výborné. Warcraftom sa inšpiroval aj autor Tangorn, dnes však jeho poviedky nájsť len ťažko. Jedine ak niekde v archívoch.

INZERCIA: