Recenzie

Recenzia Bus Simulator 2018: doslova hra na autobusára MHD

Vďaka herným simulátorom sa dá vyskúšať profesia o ktorej ste možno nikdy nesnívali. Herný simulátor BUS SIMULATOR je jedným z nich. Povolanie autobusára v „emhádečke“ asi nepatrí medzi sen dnešných chlapcov, ale ani to nebráni tomu, aby ste si nevyskúšali zábavnou formou náročnosť tejto profesie. Vyskúšali sme si BUS SIMULATOR 2018, simulátor, ktorý hráčov posadí do autobusu mestskej hromadnej dopravy vo fiktívnom meste, kde je všetko. Všetko to, čo čakáte od verejnej dopravy, mesta, aj herného simulátoru.

BUs Simulator 2018

Autobusový simulátor Bus Simulator 2018

Označenie 2018 pomenúva aktuálne vydanie inak úspešnej hernej série. Neustále dokáže prísť s niečím zaujímavým, no ak sa objaví v perfektnej grafike a ešte k tomu je hra postavená na Unreal Engine 4, tak to už sa dá o niečom hovoriť. Bus Simulator si na vašom disku zarezervuje niečo vyše 6 GB miesta. Na to, aby vynikla pomerne slušná grafika potrebuje grafickú kartu s 1GB pamäťou, slušný výkon, ale zahrať sa dá aj na dnešné pomery na priemernom stroji. Nebudete mať síce výhľad na toľko detailov, odlesky a textúrky, ale systém hry nebude pozmenený.

BUs Simulator 2018

Vašou hernou úlohou je kariéra. Vyberáte si názov pre dopravnú spoločnosť, muža alebo ženu, farbu šiat a typ rovnošaty vodiča. Krok celkom nepodstatný, pretože sa na seba počas hry už nebudete pozerať. Jedine ak vystúpite a ste mimo autobusu. Áno, nastupujete totiž na spôsob Grand Theft Auto, len z autobusu nevyhadzujete žiadneho vodiča pred vami. Ako vodič jazdíte po vyznačenej trase, prevážate ľudí, získavate peňažné odmeny a postupne sa vybudujete na stále lepšieho a lepšieho vodiča. Cieľom hry nie je zostať za volantom, ale postupne sa vybudovať na riaditeľa celého dopravného podniku… alebo zostanete zavolantom, postupne si vylepšujete autobus, jazdíte rôzne trasy a užívate si jazdu. Aj tak sa to dá.

Hra môže, ale nemusí začať tréningom. Záleží od vás. Manažérka spoločnosti si vás vezme do parády, vyšle na skúšobnú jazdu do mesta a odprezentuje všetko, čo treba. Hra má anglický alebo nemecký dabing, ale napríklad české texty, takže celá hra je ľahko pochopiteľná. Všetko čo hovorí, je aj v textovej podobe, takže žiaden strach. Tréning hráča pripraví na kompletné ovládanie.

Simulátor reality, čiže so všetkým

Ako vodič autobusu hromadnej dopravy otvárate dvere pasažierom, záujemcom o mesačník predáte lístok, prepravujete ľudí na vyznačených trasách a bez toho, aby ste zrážali ľudí na ulici, alebo iné autá z cesty, postupujete v hre. Nemôžete zrážať značky, stĺpy a ani vytláčať iné autá z cesty. Nie, toto nie je Grand Theft Auto. Je to simulátor a ten počíta s tým, že sa musíte správať ako skutočný vodič. Sledujete semafor, dopravné predpisy, predpísané rýchlosti, rýchlostné radary, trpíte v zápchach, obchádzate nehody, vyhýbate sa bláznom na ceste… ba dokonca sa musíte vysporiadať s vandalmi v autobuse a neporiadkom, čo v ňom zanechá nejaký ignorant.

Od hráča sa očakáva, že si bude dávať pozor na ceste. Ovládanie je jednoduché, nič zásadné. Mimo klávesnice je možné použiť aj bežné volanty, či dokonca pri moderne vybavených počítačoch má fungovať aj niekoľko rôznych riešení pre sledovanie pohybu očí hráča. S tým ale skúsenosti nemáme.

V skutku hra, ktorá myslela na mnoho vecí. Aj na ohľaduplnosť iných jazdcov za vami. Autobus, ktorý vychádza zo zastávky na cestu si vie cestu poistiť smerovkami. Vodič za vami odbočí, alebo počká. To naozaj poteší, ak hra počíta s podstatnými detailmi. Prechádzate naozaj pestrým mestom, kde sú prístavy, priemyselné zóny, obytné štvrte s malými domami aj vysokými budovami zo skla a betónu. Moderné mesto so všetkým popretkávané cestami a dopravou. Autá na ceste síce majú známe dizajny, ale nepriznané značky. Za to v hre sa stretávate so značkovými autobusmi, skutočnými strojmi ako Mercedes-Benz, IVECO BUS, nejaký ten MAN a pár ďalších. Rôzne typy, ktoré buď máte priamo v hre, alebo ich môžete získať postupne v rôznej výbave.

BUs Simulator 2018

Vývojári si tiež prídu na svoje. Rôzni amatérski vývojári už dávno vytvárajú vlastné modely, nové značky už bez oficiality, rôzne polepy, dizajny, úpravy a aj nové trasy. Ktokoľvek so skúsenosťami si môže upraviť hru a tá je tak ešte bohatšia, prípadne si aj hráči môžu stiahnuť nové prídavky z hernej komunity a obohatiť si vlastnú hru o vytvorené novinky.

Video s ukážkou hry, aj užívateľskými úpravami stiahnutými z internetu

Nájde si svojich priaznivcov a tí budú spokojní

Hra je to zábavná. Nie je žiadne tajomstvo, že simulátory sú osobitnou kategóriou hier, na ktorých nefičia hráči väčšiny žánrov od Counter Strike po Battlefield. Hra je presne tou, ktorú očakávate od simulátoru a hrráčom budú práve tí, ktorí holdujú reálnym hrám, podmienkam a pravidlám. Ľudia so zmyslom pre presnosť a precíznosť, alebo len ľudia, ktorí chcú mať hru podľa pravidiel s logikou, aj bez väčšieho premýšľania. Ktokoľvek si môže vyskúšať, celkom reálne niekoľko podmienok, na ktoré musí prihliadať vodič autobusu v skutočnom svete. Hoci skutočný vodič riskuje oveľa viac a zažíva viac ako len vopred naprogramované podmienky v hre.

Distribútorom hry na Slovensku je COMGAD.cz

You may also like

More in:Recenzie