Recenzie

A Plague Tale: Innocence – recenzia hry, dojmy a hodnotenie zážitkov

Herných noviniek je počas roka naozaj mnoho. Sú tie, ktoré sú menej výrazné a naopak tie, ktoré pôsobia oveľa viac výraznejšie. A Plague Tale: innocence je hernou novinkou od francúzskych vývojárov zo štúdia Asobo a herného vydavateľa FOCUS, ktorá možno na prvý pohľad vyzerá ako jedna z viacerých stredovekých hier, no nedajte sa oklamať. Podobnosť s Gothic, či mnohých RPG je čisto náhodná. A Plague Tale je akčnou adventúrou, ktorá sa viac ponáša na Tomb Raider a zasadenie do stredoveku je tak pre hrateľnosť vedľajšie.

A Plague Tale

Ako názov napovedá, týka sa moru, epidémie smrti, ktorá kosí ľudí ako na bežiacom páse. Smrti v podobe nákazy, ale aj iným hrozbám uniká dievča menom Amicia a spolu s ňou aj jej mladší brat Hugo. Spolu s nimi vás čaká akcia, zábava, ale taktiež zaujímavý pútavý príbeh.

Prvé dojmy z hry

Hra si žiada trochu lepší výkon, ako len bežný počítač, alebo notebook. Odmenou bude hráčovi krásna grafika a hladká hra. Dojmy sú naozaj plné nadšenia. Prvé minúty hrania sa však nepodobajú na to, čo poznáme z prvých trailerov. Nejaké to Gameplay je síce super, no niekoľko minút sa na to nič nepodobá. Hlavná postava prechádza s otcom les, vidíte krásne slnečné ráno, vraciate sa do pánovho zámku. Ako dcéra miestneho Lorda sa pohybujete po veľkom zámku a nazriete von oknom. Stanete sa svedkom niečoho, čo by nechcelo vidieť žiadne dieťa. A tu niekde sa objavuje viac hrania ako videí.

A Plague Tale

Videí na dotvorenie a uvedenie do príbehu, je v úvode naozaj viac. Zvláštne je, že z videí sa stáva gameplay s rovnakou kvalitou. Rovnaké postavy, veľkosti aj scéna sa z videa zmení na priamo hrateľný svet. Aj to hovorí o kvalite, ktorou hráča hra osloví. Hra svetiel, dňa, noci, slnečných lúčov, aj svetla z mesiaca medzi stromami, či strechami. Poteší aj vizuálna stránka. Z videí viete o potkanoch, ktoré sú dôležitou súčasťou tohto obdobia, kedy sa šíril mor najmä vďaka ich premnoženiu. Lenže v úvode sa veľmi s potkanmi nestretnete. Až postupne nastane doslovná doba temna, kedy aj boj o život nebude len uhýbaním pozornosti nepriateľov, ktorí vás chcú zajať, alebo zabiť.  Postupne sa začne horieť za zadkom… hoci keby horelo, bolo by lepšie.

Potkany a ich vzťah k ohňu a svetlu

Len čo smrť naberie ostrejšie kontúry a vo svete okolo vás sa začne ozývať piskot vyhladovaných hlodavcov, začne mať oveľa väčší význam oheň, či slnečný deň. Tmavé miesta, chodby, diery v zemi, to všetko môže byť skrýšou pre celé kolónie potkanov. Zavšivených pískajúcich beštií, proti ktorým predsa len existuje zbraň. Boja sa ohňa ako čert kríža a s tým sa spája aj mnoho úloh a použiteľných prvkov v okolitom sete. Smerovanie ohňa, jeho rozširovanie, zapaľovanie, presmiestňovanie… to všetko môže mať podiel na vašom postupe.

Ste hráčom, ktorý využíva okolie, predmety, otvára a zatvára, prípadne berie to, čo mu hra naznačí a zobrazí možnosť akcie. Nádoby, kamene, rôzne suroviny, kúsky kože, kovu a podobne. Niečo sa dá vrhať a odlákať pozornosť. Iné predmety sa zase dajú použiť na výrobu iných. Crafting je v hrách využívaná funkcia. Samozrejme, Minecraft tomu dal celkom iný rozmer, no tu je to viac prijateľné pre dobu stredoveku. Rozumieť, aké predmety a koľko potrebujete na vytvorenie jedného nástroja, nie je nič komplikované. Používanie, vrhanie, strieľanie, to všetko má jasné a jednoduché ovládanie. Pohľad na osobu hlavnej hrdinky však nebýva okresaný len na jedného človeka. Vo veľkej časti hry bračeka skrýva, aby sama mohla splniť misie, kde by s ním len zbytočne riskovala. Keď utekajú spolu, ovláda ho umelá inteligencia, drží krok so sestrou a reaguje na okolie.

Hra je o…

Neustály útek a skrývanie spestruje viacero miest. Lesy, lúky, predmestia, aj hustá zástavba stredovekých miest, sú len hrubým náčrtom miest, v ktorých sa musíte pohybovať. Ruiny, okenice, dvere. Niektoré sa otvárajú, iné nie. Niekde leží mŕtve prasa, zhnitá zelenina, hoci aj iné známky po smrti. Priestor dáva príležitosti. Kde tam sa nachádza nejaký predmet. Vázičky, ktoré sú navlas podobné, či kamene, ktorými odlákate pozornosť.

Gameplay a videu

Unikáte pozornosti rytierov a zloduchov, občas stretávate aj dobré duše ochotné pomôcť, inokedy musíte zapojiť hlavu a premýšľať nad tým, ako si vybudovať pomyselný most na druhú stranu. Niekedy stačí pracovať s ohňom. Odlákať pozornosť neželaných stráží a uniknúť skôr, než sa vrátia na svoje miesto. O tomto hra je. Sily si neraz zmeriate so silnejším bosom, od ktorého nebude únik. Avšak aj tam si budete musieť pomôcť hlavou, aj rýchlosťou svojich rúk na ovládači.

Hra má jeden svoj celý príbeh, ktorý je oveľa viac zrozumiteľný, povedzme si úprimne, keď má hra titulky. Titulky v češtine sú v oficiálnej hre. Vychádza tiež na PS4 a XBOX One, kde si môžete všetky tie lepšie grafické detaily a hladkú hru užiť na vlastnej koži aj bez náročného počítača.

Po hraní

Nie vždy sa vieme dočítať o dojmoch po hraní hry. Ako hráč mávam mnoho dojmov a tie, ktoré mám po odohraní väčšiny z hry sú naozaj pestré. Sú zmesou nadšenia a chuti po tom, poznať ďalší priebeh. Áno, sú síce drobné okamihy, keď sa mi zdá niečo opakujúce a bežné. Akýsi štandard, ktorý už možno nebude iný. Lenže hra má stále niečo do seba, stále vie držať hráča. Verte mi, že odteraz vchádzať do pivnice bude znamenať chuť nájsť v okolí fakľu, či ohnisko. Na tmu sa naozaj môžete začať pozerať inak. Hľadáte piskot a lesknúce sa biele očí potkanov, ktoré sa odrážajú v nejakom svetle na okolí.

A ak náhodou máte strach z potkanov, nie ste jedným z mála. Je vás viac… pocity človeka s takouto fóbiou by si však určite tiež zaslúžili hlbšiu analýzu. Možno video takého hráča, ako sa tvári a ako vôbec prechádza misie, kde stačí chybička a vrhne sa na neho stádo nenažraných špinavých hlodavcov… Hra je napínavá, zaujímavá a stojí za to skúsiť si ju.

• Herný vývojár: Asobo (FR)
  • Vydavateľ: FOCUS
  • Distribútor pre ČR a SR: Comgad.cz