Playstation 4RecenzieXbox

Recenzia: nový Bus Simulator 21 je prepracovaný a svet rozsiahly

Herné simulátory a ich zoznam opäť novým dielom rozširuje Bus Simulator. Ten najnovší nás prenáša do pobrežného mesta v USA a ako druhú neskoršiu možnosť ponúkne aj európsku mapu, ktorá je nám známa z predchádzajúceho vydania Bus Simulator. Bus Simulator 21 teraz prichádza s mnohými vylepšeniami, prepracovanosťou a podrobnosťami, aké z hrania robia o niečo zaujímavejší zážitok. Na čo sa môžete pripraviť? Vyskúšali sme si PS4 verziu, na ktorej je ťažšie vytvárať obrázky. Preto má recenzia niekoľko videí a ilustračný obrázok.

Bus Simulator 21

Bus Simulator 21 pod drobnohľadom

Simulátory majú svojich nadšencov. Na určitý čas, pokiaľ nám zvyšok rodiny vôbec dovolí okupovať TV s hernou konzolou, alebo počítač pri hre, hra dovolí vyskúšať si profesiu, ku ktorej možno nemáme predpoklady… či v tomto prípade skúšky a vodičský preukaz. Bus Simulator nás sprevádza povinnosťami vodiča a životom na linke križujúcej mesto a konkrétne zastávky na trase. Povolanie vodiča autobusu vôbec nie je jednoduché. Žiada si pozornosť, poznanie trasy, alebo aspoň sledovanie mapy – ako je to v tomto prípade v hre.

Štartovanie autobusu nie je o jedinej šípke vpred, ale o niekoľkých úkonoch, ktoré si vyžadujú aj spoločenské či zákonné očakávania. Čiže svetlá, odistenie brzdy, náklon hydrauliky, ak ju autobus má a môžeme vyraziť. Ovládanie kolosu, akým je autobus, je iné ako bežné auto. Od toho sa odvíja aj jeho správanie na ceste. Bus Simulator 21 nemá len tak hocijaký herný „no-name“ default autobus, ktorý by len vo farebnej rozdielnosti predstavoval vozový park. Používa skutočné názvy a modely autobusov. Také, ktoré sú reálne a pochybujú sa aj na svetových či európskych cestách. Značky sú pritom známe aj našincom. Na výber je totiž viac ako len MAN, Mercedes, VOLVO, Iveco, Setra a pod. Odlišujú sa dizajnom, priestorom, dverami, ale tiež zvukom motora a ďalšími vlastnosťami, ktoré pocítite najmä pri jazde, či rozhľade po kabíne.

V hre si pritom môžete autobus aj pomeniť. Tu možno badať podobnosť s jednou známou hrou o veľkej automobilovej lúpeži, no s tou podobnosťou to nebudeme veľmi preháňať. Nemôžete si dovoliť veľmi riskovať, prechádzať ľudí a ničiť. Úlohou je práve naopak – s dodržiavaním všetkých pravidiel plniť úlohu prepravcu v meste. V prípade autobusov má prestriekanie laku a nálepky aj iný zmysel. Môžu byť nosičom reklamy, alebo vylepšovať dizajn ako taký. Lakovňa je na mape zobrazená podobne, ako depo, či díler autobusov. Mesto má svoje trasy a kým si v režime voľnej hry zajazdíte na už vytvorených trasách, ďalší režim z ponuky obtiažnosti vám dovolí manažovať si už svoje vlastné linky.

Gameplay ukážka z hry:

Simulátor, ktorým riadite podnik, alebo autobus osobne

Nákup autobusov nie je komplikovaný. Hra vás vybavuje rozpočtom podľa typu náročnosti a za to sa dá zakúpiť aj niekoľko strojov. Pre začiatok postačí zopár spoľahlivých strojov. Režim v hre vám umožní manažovať dopravný podnik, riadiť a plánovať trasy, nastaviť ich aj v závislosti od dňa a noci. Deň a noc sa tu strieda a prejavuje sa aj v premávke a správaní ľudí. Môžete byť tým, čo manažuje ostatných vodičov, ktorých si nevyberáte – jednoducho sú do nakúpených autobusov zadelení automaticky. Avšak ak by ste sa rozhodli niektorú linku odjazdiť, preberiete ju od vodiča a pokračujete vy. Ide o diametrálne odlišné prostredie, takže je jasné, že si ho bude hráč kombinovať, alebo sa bude orientovať viac na jedno z toho. Vlastná jazda nepochybne bude vo väčšine prípadov prevažovať. Z manažérskej pozície totiž neprichádza pocit z jazdy a dobre odvezených cestujúcich.

Payday – na konci odjazdeného dňa prichádza vyhodnotenie. Dobrého aj zlého, ale hlavne zelených čísiel, ktoré prinášajú zisk. Tie červené sú odzrkadlením všetkých neduhov, zrážok a pochybení, ktoré na trase nastali.

Ukážka z gameplay

Cestujúci

V reálnom svete sú to tí ľudia, ktorí nastupujú a vystupujú. Na Slovensku v mnohých mestách je nemysliteľné, aby prebiehala komunikácia s vodičom. Tu môže. Prehovára na vás viac ľudí. Niektorí sa rozprávajú s telefónom, či inými. Niekedy je dobré rozlišovať, či len niekto z nich nevolá na vodiča, že chce vystúpiť, alebo nejde o hlas inštruktorky ešte počas výuky. Hra je v tomto zaujímavá, pretože cestujúci sú rôzni. Niektorí dokonca nemajú lístok a kúpiť si ho chcú pri vodičovi.

Funkcia predávania lístkov sa javí ako niečo, čo vás bude zdržiavať. Lenže po niekoľkých predajoch lístkov zisťujete, že je to v celku jednoduchá činnosť, ktorá pri vydávaní drobných do celej sumy môže byť aj trochu zábavná. Cestujúci môžu byť, tak ako v reálnom svete, dobrý, hlučný, neporiadny, ničiaci interiér, ba dokonca aj čierni pasažieri. Zistíte to, ak sa poprechádzate v autobuse… len je dobré sledovať, aby ste mali dostatok času. Ak niektoré autobusy meškajú, cestujúci si neodpustia poznámky. čierny pasažier po opýtaní na lístok ihneď platí pokutu. A to pomerne vysokú. 120 dolárov nie je len tak, no pre vás je to malé prilepšenie k rozpočtu. Občas môže byť zábavné počúvať hlášky a názory ľudí. Inokedy si mrmlú len tak pre seba.

Bus Simulator 21 screen oficial

Už to poznáme z predošlého dielu Bus Simulator, no ani tu nechýbajú detaily, ako nutnosť svetiel, stierače…. a samozrejme sledovať okolie, chodcov, či ľudí na zastávkach. Aj to, že na zastávke nikto nestojí, nie je záruka, že nikto nechce z tých v autobuse vystúpiť. A medzi cestujúcimi sa môžu objaviť aj ľudia, ktorí jednoducho idú pomaly, a aj takí, ktorí potrebujú asistenciu. Vozíčkarov sme už mohli prevážať v minulom vydaní hry. Nechýbajú ani dnes. Autobusy sú vybavené plošinami. Tú v Bus Simulator 21 si vysuniete z kabíny a následne ju nesmiete zabudnúť vyložiť. Je dobré pamätať, že prevážate vozíčkara, pretože bude určite chcieť vystúpiť. Dej sledujete v spätnom zrkadielku a len sa modlíte, aby ste niekoho necvikli do dverí. Ľudia sú rôzni…. ale hra niečo také možno ani neumožní.

Svet tam vonku

Svet tam vonku je naozaj rozsiahly. Americké mesto, ktoré tvorí jednu mapu, je naozaj rozsiahle. Ide o hornatú prímorskú časť sveta niekde v USA. Na cestách jazdia americké autá, po chodníkoch kráčajú ľudia a hoci v USA stretnete mnoho obéznych, tí tu akosi chýbajú. Je to len hlúpy detail, ale ak ide o detaily, na tie si hra v ďalších prípadoch naozaj potrpí. Postavili ju na UNREAL ENGINE a tak sa im zrejme chcelo vyhrať s množstvom stavieb, bazénov, rôznych bočných uličiek a podobne. Aj priestor, cez ktorý nepremáva žiadna linka, má veľmi peknú grafiku. Vy ako vodič totiž môžete vystúpiť a prejsť sa po vlastných. V podstate kdekoľvek. Cestujúci, ktorí na vás čakajú, budú naštvaní a preto to robte, keď máte voľno. Dá sa ísť v podstate kamkoľvek.

Európska mapa je poriadne veľká a je vylepšenou verziou tej, akú vývojári použili v staršom vydaní hry. Viac autá prispôsobené európskemu vzhľadu potešia aj vrátane architektúry. Medzi autobusmi sa môžu nachádzať pekné kúsky, ktoré sú značkou a kvalitou samou o sebe. Ale tiež kúsky, s ktorými možno ani nemáte skúsenosti z iných hier. Taký double-decker, alebo elektrické autobusy sú novinkou, aká bude zaujímať každého rozbehnutého hráča. Sú akousi métou, ktorú môžeme chcieť dosiahnuť.

Vozový park na videu:

Zhodnotenie hry

Jasné je, že Bus Simulator 21 je jednou z tých hier, ktoré nemajú finálové kolo, súboj s hlavným protivníkom a nečakáte jasný finiš. Je hrou, v ktorej tvoríte, plníte úlohy a prepravujete ľudí. Taktiež prostredím na vybúrenie vynaliezavosti a trpezlivosti ľudí, ktorí majú radi pod kontrolou veci. Je skvelým darčekom pre muža od manželky, ktorá nechce, aby jej muž vstupoval do jej koníčkov a vie, že muž si potrpí na systémovosť a pravidlá. Bus Simulator 21 vyžaduje, aby ste na cestách dodržiavali predpisy. Ak ich prekročíte, tak aspoň tak, aby vás nikto nevidel, alebo aby pod kolesami neskončil nejaký človek z chodníka.

Hra vás odnaučí to, čo vás naučili iné hry. Vrážanie do druhých a vytláčanie iných áut z cesty je skrátka neprijateľné a tiež to stojí veľa peňazí poisťovňu. Nie je reč o realite, ale o hre. V nej sa o škody stará poisťovňa a hoci to vyzerá, že nerušene pokračujete v pekelnej jazde, cena sa násobí, cestujúci sú zhrození a vaše renomé je na nič.

Bus Simulator 21 je simulátorom vo viacerých ohľadoch veľmi dobre spracovaným. Ponúkne mnoho uhlov pohľadu na prácu vodiča autobusu. Vyžaduje si hráča, ktorý chce premýšľať a nepotrebuje zbesilé úniky cez ulice a krvavé stopy po pneumatikách. Je hrou, ktorá baví a nemusí byť len pre mužov. Nie je dokonca generačne vyhradená, takže ju pokojne môžu hrať otec so synom aj dedom zároveň. Dokonca umožňuje hru viacerých hráčov, kde spolu brázdite linky v jednom meste. Chce to len internet a chuť hrať.

Informácie o hre:

• Názov: Bus Simulator 21 – Day One
  • Jazyk: anglický
  • Dostupnosť pre platformy: PC, PS4, XBOX ONE / X
  • Na disku zaberie do 20 GB
  • Minimálne požiadavky pre počítač pre dobrý zážitok z hry sú aspoň: 64bitový procesor Itel Core i3-2120 alebo AMD Phenom II X4, Windows 10 64-Bit, 8 GB RAM, grafika: nVIDIA GeForce GTX 760 s 2GB VRAM alebo AMD Radeon R9 280 s 2 GB VRAM a viac.

You may also like