Hry

Farming Simulator 19 v platinovej verzii teší novinkami aj vylepšením

Farming Simulator je presne to čo si pod týmto názvom predstavíte. Hra na farmára na počítači alebo hernej konzole má už dlhoročnú tradíciu. V najnovšej verzii nesúcej za sebou číslo 19 má viacero zaujímavých vychytávok a vylepšenú grafiku. Preto ani nemôžeme pochybovať, že by si hru jej cieľovka nevšimla. Každé vydanie má niečo nové. To, ktoré je v predaji pod názvom Farming simulator 19 PLATINUM EDITION má od klasickej základnej hry niekoľko výkonných strojov značky CLASS. Kto hranie myslí vážne, ten ocení výkon a využitie takejto techniky, pričom toto „Platinum“ je v podstate tiež dodatočne zakúpiteľné DLC.

Farming simulator 19

Farming Simulator pre neznalých

Jedna z najpredávanejších hier, pritom jedna z tých, ktorá nemá jasný koniec, pretože nekončí. Vašou úlohou je prosperovať a baviť sa. Stávate sa farmárom, ktorý organizuje žatvu, najíma brigádnikov, jazdí s traktorom, nasadzuje sejačky, vlečky, hnojičky… Zdá sa to ako špinavá práca a na prvé počutie ako niečo, čo skutočného hráča hier nemôže baviť. Možno by sme sa mohli čudovať úspechu tejto hry, no kúzlo je ukryté v jej logike, premyslenosti a vzhľade.

Neexistuje vierohodnejší simulátor traktorov a techniky. Je celkom jedno či idete pestovať obilie, bavlnu, repku, chovať prasce, dobytok, či kone. Ku všetkému je určená určitá technika a potrebný postup. A k tomu celému systému je vytvorená tá obrazová časť. Polia, svet okolo, všetky technológie, umelá inteligencia, aj vyplašené vrany, ktoré vylietavajú z poľa, ktoré doteraz nerušene spalo.

Množstvo značiek a reality

Nasadnúť do traktora, ktorý nepripomína nič známe by nás nebavilo. Farming Simulator 19 aj tentoraz prináša množstvo značiek, reálnych dizajnov, zvukov, aj správania. Jednotlivé stroje sa reálne odlišujú svojimi vlastnosťami a schopnosťami. Samozrejme je tu viditeľný rozdiel vo výkone a ďalších aspektoch. New Holland, John Deer, Case IH, Challenger, Fendt, Massey Ferguson, Valtra, Krone, Deutz-Fahr a ďalšie značky z Nemecka, USA a ďalších traktorových „veľmocí“. Lenže je ich ešte o mnoho viac.

Značkové sú tentoraz aj viaceré vozidlá. Len umelá inteligencia má niečo, čo poznáte podľa karosérie, no znak a detaily na autách sa k skutočnému názvu nepriznávajú. Realita v hre je niečo,  na čo si čoraz viac zvykáme. Nejaký pokus o vytvorenie sveta podobného na skutočný, je predsa snahou každého vývojára. Farming má svoje hranice, samozrejme. Lenže niekedy sa hráč pristihne pritom, že niečo vníma naozaj veľmi reálne. Napríklad tie náhody, ako na „potvoru“ keď chcete prejsť cez koľajnice, a odrazu začne svietiť červená a padať závory. Presne ako v reálnom živote. Lebo chcete prejsť…

Hra za jedného aj viacerých hráčov online

Hra zostáva aj v novej verzii verná dvom mapám. Jednej s európskou krajinou a druhou s americkým vidieckom nepoznačeným zástavbou. Obe krajiny sú použiteľné na to isté. V oboch sú príležitosti na pestovanie, ťažbu dreva, alebo chov rovnakých zvierat. Je to len o tom, čo preferujete. Hráč v úvode môže zvoliť klasickú kariéru a v nej jeden z troch možných scenárov. Nič, čo by formovalo váš postup, iba ak začiatok. Buď si vyberiete hru s kapitálom bez farmy, kedy idete budovať všetko od začiatku, hru s čiastočným kapitálom, alebo hru, v ktorej už niečo máte, no o silnej finančnej stránke ešte nemôže byť reč.

Farming simulator 19

Vaša postava sa na začiatku musí zoznámiť s herným prostredím. Na to je dobrá výuka. Samozrejme, ak ani netušíte, ako postupovať. Keďže hra je kompletne v češtine a nemusí sa tak ktokoľvek s nemčinou a ruštinou trápiť so slovníkom, výučba je jasná a stručná. Hlavné menu ponúka nastavenia a klasiku. Hra sa ukladá automaticky, aj cielene. Zaujímavou je voľba viacerých hráčov. Pripájame sa na server s ponukou iných vytvorených hier, ale jednoduché je vytvoriť si vlastnú hru. K dispozícii sú nastavenia zabezpečenia vstupu ostatným, ale aj nastavenia hry samotnej. Obmedziť sa dajú niektoré DLC, niektoré herné podmienky a hra v takomto režime môže byť pomerne zaujímavá. Aj keď zdĺhavá. Prosperita vašej firmy nie je potom o nepretržitej práci ale o prispievaní k celkovému výsledku.

Prvé dojmy z farmárčenia

Hra jedného hráča je, ako vždy, o radosti z hrania. Ciele si dávate sami. Aspoň do chvíle, kým nemáte cieľ prežiť finančný úpadok. Postupne dokážete nakupovať nie len polia, ale celé parcely. Už nie je nutné vstupovať na pole, ako v minulosti. Postačí nakupovať cez mapu. Prepínanie medzi vozidlami je stále rovnaké pomocou TAB. Teraz je tu však aj novinka, ktorou je vlak. Normálne nasadnete do vlaku a s ním viete vagóny pristaviť niekde pri sile. Je to prekvapenie, pretože niečo také nečakáte.

Nákupy a ovládanie, či najímanie robotníkov, to všetko je klasikou, ktorú už hráči poznajú. V tomto prípade ale ako hráč vnímam oveľa lepšie napájanie vlečiek a sejačiek. V minulosti to bolo komplikovanejšie, respektíve hra vyžadovala prehnanú precíznosť. Dnes je to ľahšie a menej náročné. Najmä aj kompatibilita dielov, ktorá nebola v minulosti vždy zrejmá, je teraz o niečo viac jasnejšia. Nákupy techniky, čo financie dovolia, sú tu riešené aj formou nájmu. Nespomínam si, či ide o úplnú novinku, alebo sa prenajímať – čiže nie kupovať ako celok – dalo aj v minulosti. Znamená to prakticky to, že stroj môžete mať podobne, ako je tomu aj v realite, len prenajatý a môžete ho používať.

Vašou hráčskou úlohou je starať sa o polia, vybrať si vlastnú cestu toho, čo budete pestovať a čo budete ako hotové predávať ďalej. Nákup pozemkov a parciel, kde si postavíte svoju farbu. Alebo umiestnite stajne, kravín, prasaciu farmu, alebo kuríny, to všetko je na vás. Aj pri niečom takom je nevyhnutné premýšľať, podobne ako pri budovaní farmy ďaleko od poľa. Napríklad kvôli dostupnosti paliva, osiva, hnojív a podobne. Z počiatku sa hráč nachodí viac, respektíve najazdí. Vozidlami sa dá skrátiť naozaj veľa a čím viac ich je v teréne, tým viac je svet prístupnejší cez vzájomné prepínanie. Rozmiestniť vozidlá na vhodné miesta, polia, do konkrétnych úloh… už tu začína to osobitné čaro tejto hry. Premyslenosť a nutnosť premýšľať, myslieť na niečo a pritom toto premýšľanie nebolí. Deje sa bez veľkého premáhania. Ľudská hlava je postavená na to, aby sa dokázala pri rozmýšľaní zabávať. Farming Simulator je toho príkladom.

Grafické detaily

Farming Simulator 19 je úchvatnou hrou, ak máte silný hardware pre herné vyžitie. Slabšie stroje hru pokojne môžu spustiť, no nevychutnáte si na klasickom notebooku s integrovanou staršou grafickou kartou to, o čo sa vývojári teraz snažili. V hre priniesli lepšiu grafiku, viacero detailov a čo sa strojov týka, to je už unikát sám o sebe. Povedzme, že poznáme niektoré značky traktorov z blízka. Vidieť ich v hre samozrejme ihneď motivuje zadovážiť si presne taký stroj. Slušná práca na dizajne, no taktiež na fyzike a pohyboch daných stojov.

Farming simulator 19

Detailov je tu viac. Občas sa pri silnejšom hardware naozaj môžete prichytiť, že si niektorý pohľad vychutnávate pre jeho vierohodnosť. Pohľad na západ Slnka, východ Slnka, prácu počas noci s umelým osvetlením, ako je na poliach zvykom, alebo len sledujete váš bohatý zverinec, o ktorý je nutné sa postarať. V hre sa dá naozaj robiť mnoho vecí. Už minule pribudla možnosť ťažby a nakladania dreva. Miestami mi to pripadalo ako závody v hre Mafia – skrátka niečo, čo sa vymyká bežnej hernej filozofii a preto to trochu potrápi nejedného hráča.

Hráč si vyberá, aký bude

Už od prvých hier si môžete vybrať, akým smerom sa uberať. Tým pádom je možné hovoriť, že nie je možné nájsť rovnakého hráča. Každý jeden na svete sa bude niečím líšiť. Už povedzme stavbou farmy, vzhľadom a výberom plodín, ktorým sa bude venovať. V nastaveniach si môžete nájsť ponuky od okolitých farmárov. Je to príležitosť na zárobok, ale napríklad aj pre prvé misie, ak sami neriešite svoje polia a svoju úrodu. Polia iných majiteľov sa dajú obrábať, na činnosti, ktoré možno robiť automatizovane nasadíte brigádnika a vy padáte riešiť niečo užitočnejšie. Cesta, na ktorej bude hráč neraz závislý, aby zvládol viacero funkcií naraz. Misie od susedov a rôznych podnikateľov tu obsahujú možnosť prenajať si konkrétnu techniku, ak vám technika chýba. To nie je zlé. Ak totiž misiu splníte, tak to prinesie nejaký ten zisk a postupne financie na vlastné rozbiehanie podnikania. Režim hry jedného hráča, ktorý ponúkne peniaze je tiež super, no žiada si premýšľať pri míňaní.

Môžete si vybrať, či sa budete venovať pestovaniu kukurice, bavlny, obilia, raže, zemiakov, alebo len trávy ako krmiva, či sa preorientujete na živočíšnu výrobu. Pre všetko je tu určená technika, podobne ako by tomu bolo v reálnom svete. Je potrebné tak sledovať, aké technológie si čo žiada, hoci neraz asi pomôže skrátiť premýšľanie Google. Svedčí o tom nejedno fórum o hre.

Pri hre vám hrá rádio, občas niekde poletujú vtáky a v meste sa pohybujú autá. Nie je tu až tak mŕtvo, a aj polia sú plné života. Žiadajú si len starostlivosť a dopravenie potrebného stroja na dané miesto. V tom stroji sedíte vy, vy meriate cestu mestom a za zlyhania platíte. Zrážkou s inými autami, alebo pádom do roklín, z mostov, zo zrázov a podobne. Nie je hráč, čo by si to niekedy neskúsil, len tak zo zvedavosti. Nechať spadnúť kombajn za niekoľko stotisíc eur zo skalnatého útesu v reálnom živote asi nezažijete.  Je to úlet, no mnohí ich tu urobíme viac. Nie? Alebo vôbec?

Prečo si zadovážiť Farming Simulator 19?

Doprajte si rovno PLATINUM EDITION, nech to má nabitý obsah o výkonné stroje CLASS. Hra ako celok má viacero výhod. Ide o koncept, ktorý neskončí len tak. Nevidíte žiadne úrovne a prechádzanie svetmi. Máte jeden svet a ten budujete, prerábate, vylepšujete svoje podnikanie. Nemusíte pochopiteľne čakať niekoľko mesiacov, kým rastlina vzíde. Jednoducho za pár herných dní, či hodín sa už objavujú lístky a onedlho môžete žať. Nič tu nie je prehnane zdĺhavé, hoci tak rýchly rast plodín nie je reálny. Na druhej strane, viete si predstaviť hrať hru, kde v marci nasadíte a až v septembri ju môžete zapnúť, aby ste zožali, čo ste zasiali? Nemysliteľné.

Hra je napriek tomu skvelým nástrojom na logické premýšľanie. Žiadne vraždy, zbrane, striekajúca krv. Rodič, ktorý vrieska, že počítačové hry kazia deti, zrejme nepozná Farming Simulator. Nadšenci pre túto hru sú neraz dospelí tatkovia. Tým že je hra vo svete známa ako pre mnohé fanúšikovské doplnenia, z nej robí stále úspešný koncept. Hodnotenia má taktiež veľmi kladné, avšak aj pre herný priemysel je lepšie, ak sa za najúspešnejšie hry považujú komerčne kľúčové klasiky. Farming Simulator nikoho nemôže uraziť. Jeho hráčom nebude nedočkavý človek túžiaci po akcii, ale ktokoľvek mimo neho. Hoci nám hraneprináša celkom reálny pohľad na prácu poľnohospodára, dokáže nám priniesť aspoň ochutnávku techniky a filozofie, ako v tomto segmente vôbec fungujú.

Farming simulator 19 je zábavný herný titul. Pre tých medzi nami, čo milujú traktory, pracujú s nimi, ale aj pre tých, čo nemali zatiaľ tú česť. Sami poznáme ľudí, ktorí by si hru dobrovoľne nekúpili, no zazreli ju inde a chuť jednoducho prišla. Tá náväznosť a vzájomná logika s akou fungujú polia, technika a spracovanie surovín, skrátka motivuje diváckeho hráča skúsiť si to a dať tomu scenár podľa seba. A presne o to ide.

You may also like

More in:Hry