Hry

Recenzia: Cossacks 3 je stále typický Cossacks, no hráčov poteší

Už je tomu niekoľko rokov, čo sme si mohli strategické chúťky vychutnávať plnými dúškami pri hre Cossacks. Aj dnes je táto hra stále ešte medzi niektorými hráčmi hrávaná, hoci ide o starší kúsok. Podobne ako Age of Empires 2, ani táto hra nestratila svoj šmrnc a rozsah. Cossacks je dnes na aktuálnych počítačoch veľmi rýchlou hrou, s ktorou nemá problém už azda žiadna konfigurácia počítača. Ak ste patrili medzi fanúšikov hry, v ktorej budujete, obsadzujete, ničíte a preberáte, či ničíte a víťazíte a volala sa Cossacks, možno vás poteší tretí diel.

Cossacks 3

Doteraz a čo teraz

Doteraz to boli strategické hry a hry zamerané na kampane. S možnosťou vlastných máp a online hry, prípadne s datadiskami máte pred sebou poriadnu nálož rôznych misií. Cossacks prináša jednu celú hru, ktorá je stále verná svojej pôvodnej koncepcii, pravidlám, ovládaniu a aj v mnohom stále rovnakej podobnosti jednotiek. Ak teda siahnete po Cossacks 3, nečaká vás žiadna zásadná zmena a zvykanie si na niečo nové. Áno, rapídne stúpla náročnosť na hardware, čo sa prejaví najmä vtedy, keď budete mať armádu 600 vojakov útočiacich na armádu cudzích 1000 vojakov. Vykresľovanie každého vojaka a zbrane dá zabrať. Kým na prvý pohľad počas hrania nebadať zmeny, tie sú a sú neprehliadnuteľné, napríklad už v úvodnej grafike. Alebo pri loadingu, v textoch, rozsahu textov… Čím sa nová hra líši od predchádzajúcej?

Kompletná čeština a viac textu

Cossacks sme doteraz mali v angličtine. Kompletná oficiálna čeština už priamo od výroby je tak potešením. Celé menu, nastavenia, príbehy a kampaň je v kompletnom českom preklade aj s diakritikou samozrejme, aj preto hra používa v českej verzii jednoduchí font schopný zobraziť celú grafiku. Veľmi stroho pôsobí aj loading vytvorený z akejsi snímky namosúrených Indov, nevedno odkiaľ. Možno Turkov. No ak za nich vôbec nehráte, potom táto grafika pôsobí možno nie celkom vhodne. Viac textu tu však naozaj badať. Je to najmä v kampani, kde máte po novom možnosť vyberať si odpovede a byť tak viac zlý, alebo dobrý. Zbytočne krvilačný, zbytočne neľútostný, alebo naopak veľmi milý a vrúcny. Viac textu znamená aj viac možností. Ak nakoniec zbierate Achievementy, tak to aby ste celú kampaň prešli ešte niekoľko krát, pretože rôzne uberanie sa vášho charakteru nakoniec prinesie cestu pre taký alebo onaký achievement.

Parádna kampaň

Kampaň je tu naozaj bohatá a parádna. Pre viacero krajín, viacero príbehov. Aj nejaká výuka, ktorá vás prevedie príbehom. Počas kampaní sa dá vďaka voľnosti, urobiť viacero vlastných rozhodnutí, zmeniť poradie krokov, zasiahnuť z inej strany, alebo sa vydať na prieskum. Keď sa vám pri takom prieskume podarí nájsť poklad, alebo celkom neznámu skupinku banditov, sú to len peniaze navyše, alebo dokonca achievement, ktorý sa môže hodiť. Kampaň je naozaj parádna, pretože pri výbere viacerých krajín si naozaj môžete vyberať na preskačku, za ktorú krajinu si idete skúsiť ktorú misiu. Jedna vec však prekvapí. Možno mierna chaotickosť v tom, čo máte prejdené a čo nie. Pochopiteľne, misie sa zobrazia a pomaly odomykajú v jednotlivých tematických kruhoch a z týchto okruhov si vyberiete kedykoľvek čo sa vám zachce, no ak niečo opakujete, alebo netušíte, ako sa dokončená misia volala, nemusíte vedieť, kde máte pokračovať.

Cossacks 3 misie

Kampani nechýba príbeh. Aj zaujímavé zapájanie do dobových problémov a spôsobu komunikácie. Vy máte za úlohu dostávať vojsko, plniť úlohy, prekonávať prekážky, porážať ostatných, alebo sa len dostať z bodu A do bodu B. Zabaviť môžu misie, v ktorých sa hráte na ochrancu, alebo osloboditeľa, ale aj klasické vojnové ťaženia, kde si to žiada premýšľať, najmä ak tasíte vojsko rozličnej výbavy a nepriateľ má ešte lepšiu výbavu. Kampaň je zábavná a hráča si vie uchytiť. Určité plus bude určite aj ten jazyk. Predsa len, ak rozumiete čo po vás hra chce aj pri dlhých textoch a chcete sa aj ako víkendový hráč odreagovať pri početnej armádnej sekanici, tak prečo si to neuľahčiť prekladom? V kampani existuje svet mierne bohatší, s rôznymi mostmi a zaujímavosťami ukrytými v lese. Občas sa teda určite môže oplatiť prechádzka lesom aj mimo vyznačené chodníky.

Grafika a vzhľad hry

Cossacks 3 pôsobí rovnako ako predošlé diely. Viete sa vyznať vo všetkom, čo v hre je, lebo nastavenie sa zásadne nezmenilo. Spôsob ovládania, preklikania, vylepšovania, vzdelávania a získavania vylepšení, či jednotiek sa takmer nezmenil. Aj pri mnohých budovách, krajinách a architektúre je možné vidieť, že sa tvorcovia nesnažili vytvoriť niečo nové, ale použili osvedčené pôvodné. Ibaže pridali tomu lepšiu grafiku, viac detailov a tak sa zvýšila aj náročnosť. Hra teraz bez problémov vytiahne širokouhlé monitory a lepšie pracuje s poriadnou grafikou kartou. Kto však doteraz nepoznal Cossacks 3, mal by vedieť, že hra bola výnimočná a zaujímavá práve rozdielnosťou architektúry a prvkov pre každú krajinu. Vyberať sa dalo z hneď niekoľkých v režime vlastnej mapy, alebo online hry. Celé rozhranie a ovládateľnosť, usporiadanie prvkov nemalo nič, čo by považovali hráči za rušivé a osvedčený model zostal zachovaný.

Vlastná mapa a hrateľnosť

Režim vlastnej hry v ktorom si môžete sami vytvoriť podmienky pre hru proti počítaču, prinášala naozaj ťažkú hru s možnosťami nastavenia. Všetky dobré vlastnosti zostali zachované. Vy si môžete vybrať až 6 krajín a teda aj protivníkov, určiť im národnosť, farbu tímu a príslušnosť, ak ich chcete spojiť do tímov medzi sebou, do vášho tímu, či všetkých proti vám. Jeden achievement dokonca prislúcha tomu, kto prežije nastavenie 6 nepriateľov na najťažšej obtiažnosti v jedinom tíme proti vám. O tento achievement som sa snažil asi dva dni, ale podarilo sa to na veľkej mape, v ktorom hneď na začiatku je nutné oslabiť najbližších susedov. No mám ho a nikdy viac.
Vlastná mapa je zábavná hra, pretože záleží na nastaveniach, vlastnostiach mapy a vášho umu, ako rýchlo sa dočkáte prvého stretu tých modrých zmätkov, či prvých skupiniek nepriateľa testujúcich vašu obranu. Inšpirujte sa nimi a skúste to isté. Niekedy je to síce fajn na prieskum toho, kde je kto, no všetky vymoženosti z kampane sú aj v klasickej vlastnej mape. Napríklad aj taký vývin celej hry na 18. storočie, kedy pomocou školy a výskumu balóna získam pohľad na celú mapu a prieskumníci tak môžu zostať doma.

Vlastná mapa, to je príležitosť nastaviť si ťažké, alebo ľahké podmienky, hráčov do rovnakého tímu, alebo sa len skúsiť hrať na dobyvateľa a preberateľa cudzích kultúr. Hra má predsa len mnoho prvkov, ktoré hráčov tešia. Kradnutie budov, celých sedliakov, ich techniky, delostrelectva. To nie je v hocijakej hre. Tak ako niekto môže ukradnúť nestrážené delo vám, tak aj iným. Delá vedia skrátiť čakanie, kým sa múry rozpadnú od neúčinného obšmietania vašich slabých vojakov okolo múrov. Na výber je niekoľko druhov diel a samozrejme každému nechýba nejaké to vylepšenie. Hra má rozdelenie budov na delostrelectvo, na jazdectvo, pechotu, ale aj napríklad veľké kasárne, ktoré získate po prechode do 18. storočia. Viacero budov na seba nadväzuje a nakoniec má celý systém nejakú logiku, ktorá vytvára hru systémovú a logickú. Bez kováčskej dielne nemôžete mať brnenie a meč. Bez mlynu a obilného poľa nemôžete nakŕmiť svojich vojakov a bez klasických stavieb zase nemôžete mať vo svojom meste veľkú populáciu. Aj keď nikoho nikdy neuvidíte chrápať, logika nepustí „veď musia niekde spať!“.

Online režim je súčasťou

Kto sa chce zahrať naozaj živú hru, siahne po online režime. V ňom veľmi rýchlo a jednoducho môžete vytvoriť hru s možnosťou otvorených, alebo jasne stanovených podmienok. Noví hráči môžu zvoliť to, čo dovolíte. Alebo sa vy pripojíte do inej otvorenej hry a vhupnete na to. Online hra je zážitkom. Hráte, možno ani netušíte proti komu a meriate si sily proti naozaj veľmi často skúseným hráčom, ktorí vedia čo robia. Na počudovanie je ich aj teraz pomerne dosť a tak je s kým možnosť merať sily. V online hre funguje chat cez ENTER, ale možno ani nefunguje. Nech som sa akokoľvek snažil pozdraviť hráčov, alebo pri porážaní ak som chcel víťaznému hráčovi pogratulovať, skôr sú tichí a neozývajú sa.

Cossacks 3 poteší

Táto hra by mohla dokázať ešte veľa, no vzhľadom aj k priaznivej cenovej relácii je to pomerne dobrá kombinácia. Kampane s príbehom, dobre hrateľné, logické, bez závažných problémov, zapájajúce stratégiu bojov, ale aj stratégiu hospodárenia a budovania. Hra je zábavná. Priniesla ja tentoraz to, čo od Cossaksu čakáte. Niektoré miesta, ako je loading, či samotný start screen hry by som osobne riešil inak. Vyhol by som sa takejto grafike. Pri označovaní jednotiek sem tam nie je vďaka podkladu budov vidieť, ktoré jednotky sú označené a ocenil by som automatickú pomoc nič nerobiacich robotníkov tým, ktorí v tesnej blízkosti idú od námahy dušu vypľuť. No ak odpustíte pohľad detailistu… je to slušná hra, na ktorú sa opäť teším, že si ju v niektorý blízky večer zapnem.

You may also like

More in:Hry